[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Brand Bier, Blokker, Westjet

  • Bureaus
  • 17 dec 2014 @ 08:06
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • Televisie

Het lekkerste bier van Nederland laat zien hoe fijn die eerste slok kan zijn. In de commercial zien we een man van middelbare leeftijd thuiskomen. Vroeg thuiskomen, want het kinderspeelgoed verklapt een gezinsleven. En dat zet me aan het denken: waarom is deze man zo vroeg thuis? Waarom snakt hij naar dat biertje? Is het een biertje om te vieren? Is het troost?

De leegte van de koelkast verklapt een hoop. En de leegte van het huis ook. Zijn vrouw is weg, duidelijk. Het huis is te steriel, te stil. Deze alleendrinker krijgt zichtbaar het shot dopamine van de eerste slok. Misschien heeft hij ‘m wel hard nodig.

Flauw, natuurlijk. Want Brand Bier is als merk bezig met een hele mooie verjonging. Ook qua verpakking. En laten we niet vergeten dat Brand ook een van de weinige merken op het schap is dat – naast smaak – een echt productverschil kan tonen: meer hop. Ook in korte vorm (pre-rolls) doet deze spot het prima, lijkt me. Dus dat. Proost!

Blokker

Zo’n commercial, hoe bereid je die eigenlijk? De ingrediënten: drie maal bekende kok, een snufje product, wat sfeer- en actiebeelden. Voeg naar eigen inzicht de keuken van de klant toe en misschien een snufje humor. Roer het geheel om presenteer in 20 seconden op een zender waar iedereen met koken bezig is. En? Smaakt het een beetje?

Nou, misschien met 15 seconden meer. Want het beslag krijgt wat weinig tijd om te rijzen. En dan wordt het allemaal een beetje melig. Iets minder ingrediënten was beter geweest.

Rudolph trekt mijn aandacht, vanaf seconde 1. Goed. Herkenning leidt me de spot in. Maar hij praat zo snel en zegt vrij weinig, waardoor ik moeite heb om hem bij te houden. 

Het einde stoort me. De Hollandse Nigella Lawson struikelt naar het Blokker rek waar de producten staan uitgestald. Giovanni duikt nog even het beeld in, haha. Het allerbelangrijkste, de producten, worden overschaduwd door een banier, pontificaal. Jammer, want daar draait het nou juist om.  Juist als de spot in een hoog-selectief umfeld wordt opgediend, mag het directer, duidelijker.

Dan is een tag-on als dessert niet eens meer nodig! 

Westjet

Tot slot een kerstcommercial, om in de stemming te komen. Westjet heeft ons vorig jaar verrast met ‘real-time giving’. Dit jaar hebben ze een dorpje bezocht in de Dominicaanse Republiek en verrassen ze de inwoners daar met kerstcadeaus. De uitwerking van het idee voelt als extreem Amerikaans, alle clichés van kerst worden keurig ingevuld. Misschien voor ons nuchtere Hollanders een beetje té. 

Toch raakt het je wel. Misschien omdat wij mensen geprogrammeerd zijn om de emoties van andere mensen te herkennen als de onze. De mensen die deze video delen met hun (sociale) netwerk zijn direct ambassadeurs van het merk. Je moet het als marketeer maar durven, je merk zo kwetsbaar tonen.

Storytelling is – ook in Nederland steeds populairder. De doelgroepen van deze merken lopen er mee weg, merken zoals KLM en Coca Cola kruipen met hun reclame daarmee dichter op de huid dan ooit. Waarom doet nog niet iedereen dat? Het vereist regie, een hoop lef en vooral het inzicht welke snaar je zou moeten raken. En als we heel eerlijk zijn, is nog niet elk merk daar klaar voor.

Ik wens u een warme kerst, vol mooie content. En ik hoop dat u dat deelt met iemand. Of dat nu online is, of in real live. 

Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken